A legtöbb ember bűntudatot érez, ha túlzásba viszi bizonyos finomságok fogyasztását. Ugyanakkor a cukormentes, diétásnak számító változatokra térve a többség úgy hiszi, bátran fogyaszthat ezekből többet is, így végül nem történik meg a kívánt fogyás, sőt: akár súlygyarapodásra is sor kerülhet. „Mindegy, hogy chipsről, csokoládéról vagy üdítőről van szó, az ember hajlamos többet fogyasztani ezekből a „light,zero,fitt” címke hatására,így gyakoribb a végén a hízás, mint a fogyás.

Több kutatás arra is rámutat, hogy nem csak a kezdeti örömről van szó, hogy végre bűntudat nélkül fogyaszthatjuk kedvenc ételeinket hanem ki is tartunk a #clean életérzés mellett. Az élelmiszeripar szívesen profitál is a bűntudatból, amelyet a cukros, zsíros ételek fogyasztásakor érzünk, ezért ma már számos ételnek létezik több féle verziója is. Üdítők, pékáruk, tejtermékek de még csokoládékból is láthatunk most már mindenféle verziót.

A kérdés csak az valóban jót teszünk-e velük vagy esetleg még rosszabbak lennének, mint eredeti cukros, zsíros társaik?

Van az egy dolog tudjátok, mikor valaki nem figyel az egészségére, nem tudatos a táplálkozás terén, leszarja, egyszer élünk alapon (na hát ez az…) vagy esetleg nincs is tudatában, annak, hogy milyen fontos szegmense ez az életünknek.

Viszont képzeld el mi történik, amikor azt gondolod, hogy te odafigyelsz, vagy szeretnél diétázni és megveszed az olykor drágább, ugyanakkor egészségesebbnek feltüntetett termékeket és még sincs változás semmilyen téren, sőt még esetleg rosszabb irányba billensz, mint előtte…

Amit biztosan érdemes átgondolnunk mielőtt valami divatos termék után nyúlnánk:

A leges legtöbb élelmiszer ezen kategóriákból a cukormentes, bio ,egészséges szekcióban van. Üdítők, nassok, joghurtok stb… A legnagyobb probléma velük pedig az általában, hogy mesterséges édesítőszerekkel és színezőkkel vannak tele.

Nem beszélve arról, hogy ezek a termékek sokszor nagyon magas inzulin választ váltanak ki. Mi pedig elfogyasztjuk, mert de jó, legalább nem cukros… Nem valóban nem az.

Az ember beleiben élő hasznos baktériumok  kulcsszerepet játszanak a testsúly és az egészségi állapot alakulásában.A legtöbb mesterséges édesítőszer csak keresztülhalad az ember emésztőrendszerén, majd emésztetlenül távozik belőle.Ezért a tudósok sokáig úgy gondolták, hogy ezek semmilyen hatással nincsenek a szervezetre. A legújabb kutatások azonban arra látszanak utalni, hogy ezek a szerek mégiscsak okozhatnak egészségügyi problémákat, mégpedig azáltal, hogy megváltoztatják a bél baktériumflóráját.

Állatkísérletekben ezt már a Splenda, az aceszulfám-kálium, az aszpartám és a szacharin esetében ki is mutatták.
Az egyik kísérletben például szacharin hatására egerek bélflórájában csökkent néhány hasznos baktérium száma. Érdekes módon, ha cukros vizet itattak az egerekkel, akkor semmiféle változást nem tapasztaltak.
De embereken is kimutatták, hogy a mesterséges édesítőszereket használók baktériumflórája más mintázatú, mint azoké, akik ilyen szereket nem fogyasztanak. De, hogy ezeket a változásokat a mesterséges édesítőszerek milyen mechanizmus által idézik elő, egyelőre nem tisztázott.
Meg kell azonban jegyeznem, hogy abban, hogy a mesterséges édesítők milyen mértékű változást idéznek elő a bélflóránkban, nagy egyéni különbségek lehetnek.

Tehát akkor fogyasszunk-e mesterséges édesítőszereket?

Rövidtávon a mesterséges édesítőszerek használata nem ártalmas, viszont egyes esetekben csökkenti a kalória bevitelt és védi a fogakat a szuvasodástól, különösen akkor, ha előtte valaki sok cukrot fogyasztott ( mint drága kis öcsim, akinek koronát kell csinálni, annyi cukrot zabál…) . Azonban hosszú távú fogyasztásuk okozhat problémát, mindenekelőtt a bélflóra baktériumegyensúlyának felborítása révén. Általában tehát elmondhatom, hogy vannak érvek a mesterséges édesítők fogyasztása mellett és ellen is ha szét néztek a témában, és a végső döntést mindenkinek magának kell meghoznia.

Ám szerintem a mesterséges édesítőszerek hosszú távon nem elég biztonságosak, véleményem szerint a legjobb, ha elhagyjuk őket az étrendből, és áttérünk inkább a természetes édesítők használatára.

 

További tanácsom:

Amit tehetsz a rejtett cukrok  elkerülése érdekében az az, hogy tudatosan vásárolsz, és mindig elolvasod  a vásárolt termékek címkéit. Az összetevőknél egyébként mindig az van az első helyen, amiből a legtöbb van egy adott termékben. A rossz hír, hogy nem csak a cukor szót kell keresni, hiszen az alábbi kifejezések mindegyike a hozzáadott cukor tartalomra utal:

  • cukor,
  • barna cukor
  • nádcukor
  • invertcukor
  • méz
  • szacharóz
  • melasz
  • glükóz
  • fruktóz
  • dextróz
  • maltóz

szirupok közül:

  • glükóz-fruktóz szirup
  • magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS)
  • kukoricaszirup
  • keményítőszirup
  • juharszirup ( na én ezt imádom a legjobban )
  • agave szirup
  • rizsszirup

Ha valami light akkor általában ha megnézed vagy csökkentett cukortartalma van de akkor a zsiradék több, vagy éppen ennek a forditottja.

Amikor már valamelyik terméknél 5 perc után sem érsz a végére, akkor valószínű az annyira mű már… és valószínű 100 évig van a szavatossága is. Lol.

Mesterséges
ízesítő neve
E-szám
maximális bevitel
(mg/ttkg)
Ciklamát
E 952
 11
Aszapartám
E 951
40
Aceszulfám-K
E 950
9
Szacharin
E 954
5
Szukralóz
E 955
15